hits

Hvorfor vi digger benkpress!

I "ukens fokus" denne uken skriver vi om vre erfaringer og tips til benkpress. Vi liker benkpress veldig godt begge to, men gjr det litt forskjellig. Felles er at vi er nye p oppvarming og teknikk, og syntes det er gy bli sterkere.

 

Emil:

Jeg bytter mye p om jeg kjrer vanlig benk, benk med manualer eller flyes p gulvet (tar flyes p gulvet pga skaderisikoen med velsen i seg selv.) Her er en film hvor Jeff Cavaliere snakker om flyes p gulvet.

Det er viktig presse brystet opp fra benken, ikke s du treffer taket, man skal fortsatt ligge med hele kroppen p benken, men tenk at du skal presse skulderbladene mot hverandre. Se for deg Johnny Bravo.

Ikke f for mye by p hndleddet, knokene rett opp mot taket og s flatt som mulig. Bruk evt. wristbands hvis du har problemer med hndledd. Det er lurt gjre velser som styrker hndleddene dine i tillegg.

Plant fttene i gulvet. Ikke st p t! Du skal presse fra fttene, s det er faktisk veldig viktig at de er plantet godt i gulvet.

Ikke lemp p med flere hundre kilo hvis du egentlig bare klarer halvparten. Du kan f like mye nedbryting av musklene (noe du trenger, for s bygge de opp igjen og dermed bli sterkere/strre) hvis du tar mindre vekt, men fokuserer p senke stanga sakte ned, presse opp, sakte ned og gjenta. Det er ogs mye tryggere.

Hold igjen vekten p vei ned, ikke bare sprett den p brystet. Rolig ned p innpust og ett kjapt press opp igjen p utpust. Pust er utrolig viktig. Hvis du glemmer puste klarer du garantert mye mindre og kommer nok til se stjerner nr du er ferdig. Musklene trenger oksygen!

Benk er en av de tre basisvelsene sammen med kneby og mark. En veldig god velse som gr p mer enn bare bryst. Jeg syntes det er viktig huske p:

  • Presse sammen skulderblad.
  • Pumpe opp bryst.
  • Plant ftter i gulvet.
  • Hndledd.
  • Pust.
  • Ikke la egoet styre vekta.

 

Viki:

Jeg har aldri ftt helt teken p benkpress med stang s jeg benker med manualer. Som dere kanskje har skjnt, er jeg over middels hypp p oppvarming. Jeg fungerer rett og slett MYE bedre p trening hvis jeg varmer opp skikkelig frst. S, jeg varmer alts alltid opp fr jeg benker (det gjr ogs Emil), legger meg p en benk, flger tipsene til Emil over, pusher manualene opp og ned. Som med oppvarming er jeg utrolig nye p puste nr jeg trener. "No shit" tenker du kanskje, men det er mye viktigere enn man kanskje skulle tro. puste, p mten som Emil forklarer over, har gjort at jeg presterer mye bedre p trening. Tilbake til selve benkingen. Jeg stopper nr underarmene er i linje med resten av kroppen, skuldrene mine liker ikke at jeg beveger armene lenger ned slik at vektene nesten tuch'er brystet. Jeg varierer med bredt og smalt grep slik at jeg fr trent forskjellige muskler. Jeg liker ogs bruke singlet dagene jeg trener benk (ogs egentlig hver dag ellers..) da det gjr det lettere "samle" skulderbladene p benken slik at jeg fr bedre lfteteknikk. Det var et lite tips jeg og Emil fikk av Martin Norum da vi var p treningsveilederkurs i militret.

Dette er vre tips og hva vi har funnet ut at fungerer bra for oss. Har du et benkpress-tips du vil dele?

Flg oss gjerne p Facebook og Instagram for oppdateringer :)

 

 

trening #workout #styrketrening #helse #sunt #mat #blogg #hst #sn #desember #benkpress #tips 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

treningsparet

treningsparet

26, Aurskog-Hland

Vi har vrt sammen i litt over 3 r og har trent sammen enda lenger. Styrketrening er greia vr, men det er ikke bare trening vi liker.. Godteri og alkohol. Hadde det ikke vrt for det, hadde vi vrt fit as fuck. Derfor opprettet vi denne bloggen, for ta oss selv litt i nakkeskinnet og se om vi klarer se resultatene vi har satt oss gang p gang. Vi vil daglig poste hva vi trener og spiser, i tillegg til noen faste spalter. Flg oss gjerne. Kontakt: treningsparetblogg@gmail.com

Kategorier

Arkiv