hits

Hvorfor vi digger benkpress!

I "ukens fokus" denne uken skriver vi om våre erfaringer og tips til benkpress. Vi liker benkpress veldig godt begge to, men gjør det litt forskjellig. Felles er at vi er nøye på oppvarming og teknikk, og syntes det er gøy å bli sterkere.

 

Emil:

Jeg bytter mye på om jeg kjører vanlig benk, benk med manualer eller flyes på gulvet (tar flyes på gulvet pga skaderisikoen med øvelsen i seg selv.) Her er en film hvor Jeff Cavaliere snakker om flyes på gulvet.

Det er viktig å presse brystet opp fra benken, ikke så du treffer taket, man skal fortsatt ligge med hele kroppen på benken, men tenk at du skal presse skulderbladene mot hverandre. Se for deg Johnny Bravo.

Ikke få for mye bøy på håndleddet, knokene rett opp mot taket og så flatt som mulig. Bruk evt. wristbands hvis du har problemer med håndledd. Det er lurt å gjøre øvelser som styrker håndleddene dine i tillegg.

Plant føttene i gulvet. Ikke stå på tå! Du skal presse fra føttene, så det er faktisk veldig viktig at de er plantet godt i gulvet.

Ikke lemp på med flere hundre kilo hvis du egentlig bare klarer halvparten. Du kan få like mye nedbryting av musklene (noe du trenger, for så å bygge de opp igjen og dermed bli sterkere/større) hvis du tar mindre vekt, men fokuserer på å senke stanga sakte ned, presse opp, sakte ned og gjenta. Det er også mye tryggere.

Hold igjen vekten på vei ned, ikke bare sprett den på brystet. Rolig ned på innpust og ett kjapt press opp igjen på utpust. Pust er utrolig viktig. Hvis du glemmer å puste klarer du garantert mye mindre og kommer nok til å se stjerner når du er ferdig. Musklene trenger oksygen!

Benk er en av de tre basisøvelsene sammen med knebøy og mark. En veldig god øvelse som går på mer enn bare bryst. Jeg syntes det er viktig å huske på:

  • Presse sammen skulderblad.
  • Pumpe opp bryst.
  • Plant føtter i gulvet.
  • Håndledd.
  • Pust.
  • Ikke la egoet styre vekta.

 

Viki:

Jeg har aldri fått helt teken på benkpress med stang så jeg benker med manualer. Som dere kanskje har skjønt, er jeg over middels hypp på oppvarming. Jeg fungerer rett og slett MYE bedre på trening hvis jeg varmer opp skikkelig først. Så, jeg varmer altså alltid opp før jeg benker (det gjør også Emil), legger meg på en benk, følger tipsene til Emil over, pusher manualene opp og ned. Som med oppvarming er jeg utrolig nøye på å puste når jeg trener. "No shit" tenker du kanskje, men det er mye viktigere enn man kanskje skulle tro. Å puste, på måten som Emil forklarer over, har gjort at jeg presterer mye bedre på trening. Tilbake til selve benkingen. Jeg stopper når underarmene er i linje med resten av kroppen, skuldrene mine liker ikke at jeg beveger armene lenger ned slik at vektene nesten tuch'er brystet. Jeg varierer med bredt og smalt grep slik at jeg får trent forskjellige muskler. Jeg liker også å bruke singlet dagene jeg trener benk (også egentlig hver dag ellers..) da det gjør det lettere å "samle" skulderbladene på benken slik at jeg får bedre løfteteknikk. Det var et lite tips jeg og Emil fikk av Martin Norum da vi var på treningsveilederkurs i militæret.

Dette er våre tips og hva vi har funnet ut at fungerer bra for oss. Har du et benkpress-tips du vil dele?

Følg oss gjerne på Facebook og Instagram for oppdateringer :)

 

 

trening #workout #styrketrening #helse #sunt #mat #blogg #høst #snø #desember #benkpress #tips 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

treningsparet

treningsparet

26, Aurskog-Høland

Vi har vært sammen i litt over 3 år og har trent sammen enda lenger. Styrketrening er greia vår, men det er ikke bare trening vi liker.. Godteri og alkohol. Hadde det ikke vært for det, hadde vi vært fit as fuck. Derfor opprettet vi denne bloggen, for å ta oss selv litt i nakkeskinnet og se om vi klarer å se resultatene vi har satt oss gang på gang. Vi vil daglig poste hva vi trener og spiser, i tillegg til noen faste spalter. Følg oss gjerne

Kategorier

Arkiv